Výzkum a nová kniha „Michaux Pere“

Jürg Zaugg & Nicola Zaugg - Historic Bicycle Archive

Jürg and Nicola vydali několik knih plných nových a velmi užitečných informací. Nejnovější kniha Michaux Pere et Cie Inventeurs přináší velmi zajímavé informace raného období velocipedů.

Objednávky:  ordinary.bicycle@bluewin.ch

Michaux Pere - Partie 1

Calvin Witty a jeho první licenční poplatky za výrobu kol a jízdu na nich

Před 150 lety se "velocipedománie" přenesla z Francie do celé Evropy a samozřejmě i do USA. Amerika oslavovalo vznik velocipedu - čili jízdního kola s pedály. Všude se mluvilo o cyklistické horečce, pobláznění lidí velocipedem bylo obrovské....Calvin Witty, vlastník prvního amerického patentu Pierra  Lallementa, se chystal ukončit tuto párty!

"licence plate" for ride

Calvin Witty posílá 3. února 1867 strohé oznámení všem kteří mají cokoli společného s výrobou velocipedů či jednotlivých součástí:

„Tímto jste upozorněni, že písemně podaný patent No.59,915 přiznaný a udělený k datu 20. listopadu 1866 ochraňuje velociped se dvěma koly, klikami pro pedálový pohon a ručně ovládanými řidítky. Velocipedy které vyrábíte jsou porušení tohoto patentu. Toto je výzva k okamžitému zastavení výroby dalších velocipedů do doby než se mnou urovnáte všechna porušení patentového práva z vaší strany, která byla v minulosti spáchána.“                      (podepsán) "CALVIN WITTY"

Toto oznámení doslova šířilo strach a obavy napříč prosperujícím trhem s velociopedy. Witty ovšem rychle nabídl řešení a podmínky, podle kterých by všichni mohli pokračovat ve výrobě.  Pro zákazníky či obchodníky, kteří již koupili velocipedy, stanovil povinnost platit licenční poplatek ve výši 10,00 USD. Vtipné bylo, jak dokázal být rychlý se svými legálními soudními exekutory, kteří směrovali nejprve do každé jízdárny (to byly školy pro výuku jízdy na velocipedu) a požadovali platbu za udělení licence nebo jim hrozil uzavřením školy. Školy byly nejsnadnějším cílem k odhalení vyrobených strojů.  Běžná škola – jízdárna měla obyčejně 6 až 50 strojů a tak šlo o poměrně veliké platby. Licence byla jednak ražena přímo na stroji s textem podle patentového listu Lallementa "Patd Nov 20th 1866" a sériovým číslem velocipedu. Licence pak byly papírové listiny a museli být viditelně umístěny na veřejně přístupných místech v jízdárnách. Stanovilo se, že výrobci, kteří podepsali licenční smlouvu, budou platit od 10,00 do 25,00 USD za stroj v závislosti na výrobní produkci. Licenčního poplatek "royalty" za používání velocipedu (ať v jízdárně či privátním majitelem) nebyl součástí výrobního licenčního poplatku a tak došlo k jednoduchému navýšení ceny o dalších 10,00 USD. Po zaplacení poplatku 10,00 USD byl velociped označen zmíněným raženým textem na hlavní části rámu. A tak se jednalo v podstatě o první formu "poznávací registrační značky" pro jednostopé vozidla.

Zdroj: Carey Williams 2019

Pierre Lallement patent 1866

Lallement patent 1866

 

 

Stroje Josefa Erlacha a Valentina Wiegeleho

Walter Ulreich 

Pro:  10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999 

„Tricykly z dílen Josefa Erlacha z Korpitsch blízko Villachu v Korutanech ( Rakousko) jsou známé jen pro několik málo lidi zajímajících se o cyklistickou historii. Ve sbírce v Technickém  muzeu ve Vídni (TMW) je jeden z nich v téměř kompletním stavu. Tento Erlach tricykl byl prozkoumaný a dobře technicky popsaný v roce 1987 panem  Zita Breu. Krátce nato, v roce 1991, napsal krátký článek o Josefovi Erlachovi . Známe pouze jedno dochované jednostopé kolo od firmy Erlach.“

Napsall Walter Ulreich v roce 1999, ale nyní jsme velmi šťastní, že vás můžeme seznámit s obrázky dalšího objeveného kola v Čechách a navíc ukázat fotografie stroje ERLACH s výrobním číslem 165 po renovaci, kterou  jsme dokončili těsně před koncem 2017.

Josef Erlach – výrobní číslo 165

Josef Erlach 165

Walter Ulreich – celý text pro 10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999

Walter Ulreich - text pro ICHC

Výrobci a patenty velocipedů USA 1865 - 1877

Mapujeme počátky výroby velocipedů v USA. Všechny jména a firmy v seznamu jsou doložitelné. Dovolil jsem si doplnit o několik dalších nově objevených a kde to situace umožňuje připojujeme postupně i fotografie. 

Poslední úprava - doplnění: písmeno "K" 05.03.2023

USA „A“

Allen A.M. - velocipede patents from 1869

Patents from: Cycles or Velocipedes with attachments, patented in the United States 1789 - 1892 

Allen A.M. patents

Výrobci a patenty velocipedů FRANCIE 1865 - 1872

Počátky výroby velocipedů oslovily mnoho malých i velkých firem. Díky lidem jako Claude Reynard, Louis Bonneville, Keizo Kobayashi a Nick Clayton se podařolo dát dohromady seznam výrobců. Všechny jména a firmy v seznamu jsou doložitelné. Dovolil jsem si doplnit o několik dalších nově objevených a kde to situace umožňuje připojujeme postupně i fotografie.

Poslední úprava - doplnění: písmeno "T" - 25/09/2023

France „A“

Ader Clément - Muret (Haute-Garonne), France

Ader Clément from Musée Clément Ader – Muret photos were taken by RŠ

Ader Clement

Ader Clément from Musée des Arts et Métiers – Paris, France photos were taken by RŠ

Ader Clément Arts et Métiers – Paris

Ader Clément from Biczycle collection - Czech republic

Ader Clément double frame

Anger - Paris, France

Antoni Gustave - 32 rue Neuve Coquenard, Paris, France

Antoni from a private collection - Czech republic

Antoni Paris

Ausset - Montpellier, France

Auvray Victor - Paris, France

Avenet (le Velocipéde Européen) - Paris, France

Avenet velocipede from Musée Moto Vélo, Domazan – France photos were taken by RŠ 2

Avenet

Eagle Bicycle Mfg. Co. - historie firmy

Základní patent pro Eagle Bicycle byl podaný panem L.B.Gaylorem ze Stamfordu (Connecticut - USA) v roce 1886.Výroba Eagle kol byla zahájena v roce 1889 firmou The Eagle Bicycle Mfg. Company, Stanford - Connectuit. To bylo opravdu dosti nešťastné datum k představení nového typu vysokého kola v období, kdy trh již silně zaplavovala nízká kola - bezpečníky. Přesto si Eagle dokázal najít cestu především k závodníkům a jezdcům kteří vyráželi na dlouhé trasy. Velice jednoduchá konstrukce doslova sváděla k vyzkoušení a svezení. Cyklistický klub v New Havenu měl v roce 1891 23 členů a z toho 21 jich sedlalo Eagle.

Eagle historie 1

V roce 1891 byl nabízen i model Light Roadster s dutým rámem a tangenciálním výpletem a nabídka se rozšířila i o závodní provedení a malý zjednodušený chlapecký model. Katalog nabízel velikosti od 46" do 56" a jako hlavní výhodu svých kol uváděl doporučení jezdů používat tento osvědčený stroj naproti nízkotlakým pneumatikám o kterých se zmiňoval jako o pouhém experimentu, ačkoli všechny reklamy již od poloviny roku vyzdvihovaly výhody pneumatik. V prosinci 1891 se společnost přestěhovala do Torringtonu a Eagle Light Roadster byl již nabízený jen pod hlavičkou „The Old Reliable" čili starý a spolehlivý s odkazem na nízká bezpečná kola, která budou zařazena do výroby co nejdříve. A tak nedlouhý let "Orla" (Eagle) po třech letech skončil.

The EAGLE Bicycle Mfg.Co., Stamford, Conn., USA - 1889

(sbírka: BiCZycle collection - Praha, velikost 54", výrobní číslo 44 .. první rok výroby...)

Eagle 1889

„Perič“ Jana Veselého - křest a setkání přátel

Jak známo, veterán se zmapovanou historií a seznamem předchozích majitelů je podstatně cennější než identický sourozenec neznámého původu. Platí to i pro historická kola. Znovuzrození jednoho takového kousku jsme oslavili v polovině ledna 2014 v únětické restauraci U Lasíků. Je to silniční závodní kolo od Antonína Periče pro Jana Veselého, jedno z klíčových kol domácí cyklistiky a ostrý střípek života zdejší společnosti.

Robert Štěrba, který nejen představil Periče (výrobní číslo 21 646), ale inicioval první a věřme že do budoucna opakované neformální setkávání badačů na poli historie kola pozval řadu zajímavých lidí a osobností, kteří dokázali ocenit toto setkání: František Babický, legendární mechanik národního týmu Závodu míru, dr. Jaroslav Cihlář, mnohonásobný mistr republiky ve všech dráhových disciplínách, akademický mistr světa, závodník, trenér národního týmu dráhařů, pedagog a nejbližší kamarád Jana Veselého. Chlapi z Repete Cycles, závodníci, fandové, novináři, sběratelé všech věkových kategorií….

Jan Veselý - part 1

    

Laurin & Klement – kola a motocykly „SLAVIA“

Václav Laurin - nar. 27. září 1865, Václav Klement – nar. 16. října 1868

Firma „Laurin & Klement“ – založena koncem roku 1895

1895 - druhá polovina prosince – otevřena strojnická dílna se dvěma zaměstnanci v Benátské ulici v Mladé Boleslavi

1896 – První sezona, zahájení výroby kol (v nabídce 5 modelů kol)

1897 – Druhá sezona, stále 5 modelů, drobné vylepšení

1898 – Třetí sezona, postavena nová továrna na ploše 1100 metrů čtverečních, nové modely kol pod označením 7 až 14, uveden první tandem

1899 – Čtvrtá sezona, modely 17 až 32, modely Acaténe (kardan) a první motorové kolo

1900 – Pátá sezona, v nabídce kola, dopravní tříkolky a motocykly

1906 – První model auta

Laurin & Klement

Simpson "Lever" Chain

Simpson "Lever" Chain (Simpsonův pákový/vahadlový řetěz), extrémně rychle rozšířená novinka, která se těšila hektického, ovšem však téměř jepičího života v letech 1895 - 1897. První patent podal William Speir Simpson 27. prosince 1894.

Simpson Lever Chain 1

Společnost Simpson Lever chain Co. Ltd., byla založena počátkem září 1895. Již 27 září stejného roku, tedy asi tři týdny po založení, byla zapsána registrace společně s jistým zahraničním a kanadským vkladem se vstupním kapitálem 1 milion anglických liber a byla připravena získat a ovládnout zámořské trhy.

Simpson Level Chain and Cycle Co. Ltd. měly výrobní prostory na Regent Street v Londýně. Vyráběly nejen tyto řetězy ale i celá kola pod vlastní značkou "Simpson". Jejich "trojůhelníčkové - vahadlové" řetězy byly velmi často montovány a používány především závodníky i na dalších značkách kol.

 

Anton Burg "hobby-horse na třech kolech"

Dr. Jan Králík : Anton Burg - hobby-horse na třech kolech "Nešetrně přetřená krása"

Originální text připravený pro: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgie 24.-26. květen 2012

Burgova hobby-horse I.