Služby
Propagace historie cyklistiky
Podporujeme propagaci historie jízdního kola mnoha způsoby.
Jako členové nejstaršího cyklistického klubu v Čechách ČKV 1880 organizujeme a účastníme serozloučení sesezonou na pražské letenské pláni pod názvem - Pražská MÍLE.
Organizujeme, nebo se spolupodílíme na organizaci výstav historických kol, setkání sběratelů a odborných seminářů. Pravidelně se účastníme setkání IVCA (International Veteran Cycle Association) http://ivca-online.org/ a ICHC (International Cycling History Conference) https://www.ichc.biz
Sběratelství kol v Čechách dosáhlo svého vrcholu otevřením privátního specializovaného muzea v Nových Hradech (pro více info sekce MUZEA)
Organizujeme a účastníme se výletů a jízd na historických kolech v Čechách i v zahraničí. Kalendář akcí zde http://www.velocipedy.cz/category/akce/
Spolupracuje s divadelním spolkem Kohout, který je tvořen převážně členy Českého klubu velocipedistů 1880 a který secvičil a sehrál již dvě originální dobové divadelní hry, kterými svérázným způsobem propaguje historická kola
Kontakt: www.velocipedy.cz
Půjčovna historických kol
Půjčujeme historická kola podle konkrétních požadavků zákazníků. Vyžití je vhodné zejména pro film, oslavy historických událostí, firemní prezentace, výrobu reklamy, soukromé akce, svatby, večírky nebo netradiční oslavy
Kola můžou být plně funkční vhodné pro ukázkové jízdy, nebo připravena pouze pro dekorační účely. Zápůjčku jízdních kol jsme schopni doplnit dobovými relikviemi, figurínami nebo reklamními předměty
Reference: Naše kola dobře znáte z filmů Bylo nás pět, Václav, Vratné lahve, Protektor, Poste restante, Operace Dunaj, Habermannův mlýn, V peřinách a mnoha dalších
Kontakt: Ing. Jiří Uhlíř – 00 420 724 286 226, https://koladofilmu.cz
jiri.uhlir@velocentrala.cz
K dispozici je v současné době cca 300 typů historických kol. Kola z let 1820 – 1950 jsme schopni zabezpečit v mnoha stejných či podobných exemplářích. Vyžádejte si CD s kompletní nabídkou. Malá ukázka typů a provedení je zde ve fotogalerii.
Renovace jízdních kol
Provádíme renovace jízdních kol.
Objednat si nás lze částečnou opravu či kompletní renovaci. Podmínkou pro zahájení diskuze o renovaci či opravě je poskytnutí fotodokumentace stroje, který má být renovován. Jeho technický stav, kompletnost a stav opotřebení, poškození či poničení je vždy podstatným zdrojem informací pro úvodní rozvahu o termínu a ceně zakázky.
Robert Štěrba a spol. Jízdní kola: www.sterba-kola.cz
Info@sterba-kola.cz , Robin@sterba-kola.cz
Specializace: kola vyrobená v letech 1866 – 1890, sportovní kola 1930 – 1970, preferujeme konzervaci, čištění, originální komponenty a autentičnost
Reference: renovace z našich dílen byly využity pro Národní Technické muzeum v Praze a pro privátní kolekce sběratelů z celého světa
Fotogalerie: Porovnání stroje v nálezovém stavu a po renovaci. Ukázka renovace francouzského stroje Levocyclette, vyrobeného v roce 1910, s preferencí na původnost při zachování všech originálních dílů včetně pneumatik. Stroj byl nejprve kompletně rozebrán, všechny komponenty porovnány s originální dokumentací, převodový systém opraven (neb díky mechanickým poškozením nebyl v chodu), všechny součástky opatrně a citlivě vyčištěny, kartáčovány a leštěny, posléze ošetřeny protikorozním roztokem a konzervovány speciální směsí vosku a dalších přísad.
Přibližná cena této renovace byla 25.000,- Kč.
Jaroslav Vožniak
Historik a restaurátor 00 420 724 980 380, http://bicycleclub.zbraslav.info
Specializace: všechny typy jízdních kol, cestovní kola českých výrobců z let 1900 – 1940, spolupracuje s odborníky z mnoha dalších řemesel
Reference: vyhrál konkurz na renovaci cca 20 kol pro novou expozici v Národním Technickém muzeu. V nově otevřené budově v roce 2011 se můžete detailně seznámit s jeho prací
Fotogalerie: Originální Kangaroo anglické firmy Hillman, Herbert a Cooper po celkové renovaci v roce 2009 pro expozici Národního Technického muzea v Praze
Jano Rečo: fotograf a restaurátor
00 420 723 498 014,
Specializace: velocipédy a dřevěná kola 1866 - 1870, práce se dřevem obecně
Reference: fotograf a bývalý zaměstnanec NTM - sbírka jízdních kol, jeho dílnou a jeho rukama prošlo přes 100 velmi vzácných strojů většinou pro nejprestižnější světové privátní sbírky
Fotogalerie: Dva naprosto rozdílné stroje před a po renovaci. Z fotografií je dobře patrná preference původnosti a originálního stavu
Měsíček a synové: www.mesicek.cz
mesicek@mesicek.cz , tel: 00 420 604 255 212
Specializace: vysoká kola a výroba replik celých strojů, výroba kopií náhradních komponentů, niklování a chromování
Reference: výrobky z jejich dílen si našly zákazníky doslova po celém světě
Fotogalerie: Fotografie ukazují stroj v nálezovém stavu a po náročné renovaci podle přání zákazníka
Ing.Martin Cvrček
cvrcekm@volny.cz tel.: 00 420 737 782 610
Specializace: vysoká kola, výroba replik vysokých kol, ráfků a všech náhradních dílů pro vysoká kola
Reference: odborník v oblasti technologií zpracování kovů a svažování, mnoho jeho výrobků si našlo své zákazníky všude po světě, zejména v USA
Fotogalerie: Typický výrobek Martina Cvrčka – Absolutně věrná kopie anglického vysokého kola Rudge ovšem s použitím nejmodernějších technologií a kvalitních materiálů. Kolo je určeno k jízdě a plnému zatížení
Lakování rámů historických kol
Firma Robert Štěrba a spol. je jedinou specializovanou lakovnou rámů jízdních kol v Čechách otevřenou nedlouho po roce 1989. Provádíme jakékoli laky všech typů rámů včetně odstranění starého laku
Pro laky na rámy historických kol vyrobených například cca před 100 lety používáme speciální tmely, které dobře vyplní zkorodovaný materiál. Tyto laky (většinou jsou černé barvy) dokážeme patinovat do různého stupně opotřebení či stáří. Tato metoda je zejména vhodná pro stroje kde ostatní komponenty nesou určité znaky opotřebení
Pro laky na novější, zejména sportovní kola jsme schopni namíchat a připravit jakýkoli odstín transparentní nebo metalické barvy. Pro tyto kola vyrábíme i kopie nálepek, které podle potřeby jsou aplikovány pod nebo na závěrečnou vrstvu laku
Kontakty:
Robert Štěrba a spol. - Jízdní kola: www.sterba-kola.cz
info@sterba-kola.cz , miloš.ouborny@sterba-kola.cz
Specializace: všechny typy rámů jízdních kol
Reference: 3 roky praxe ve švýcarské firmě Molk Stans, specializované na výrobu rámů a lakování, 20 let praxe v Čechách
Fotogalerie: Ukázka postupu lakování rámu včetně závěrečného patinování. Cena tohoto laku rámu a vidlice včetně odstranění staré barvy, pískování, vytmelení, opakovaného nástřiku tmelem a broušení a patinování je 7.600,-Kč
Výroba
Výroba cyklistických rámů a závodních speciálů má v naší firmě Štěrba velkou tradici.
Robert Štěrba začal s rámařským řemeslem ve Švýcarsku ve specializované dílně. Počátkem devadesátých let minulého století, kdy „ocelové“ rámy stavěné klasickou ruční technologií zažívaly svůj vrchol byla naše firma v čele právě s Robertem Štěrbou jedním z našich předních výrobců. Kola nebo rámy jsme stavěli pro řadu předních českých týmů a profesionálních jezdců. Na našich strojích se běžně startovalo na mistrovství světa či jiných významných závodech. Na našich rámech mnoho jezdců dosáhlo na samotné medaile. Spolupodíleli jsme se na výrobě závodních speciálů pro Author MTB team a později Author cyklokrosový team. Dnes spolupracuje na vývoji s továrnou na kola Bike Fun International a konkrétně značkou Superior. Zkušenosti se stavbou a geometriemi se následně přenáší do výroby celých kolekcí zmíněných značek. Postupem času byla ocel vytlačována duralem či karbonem. Dnes se toto řemeslo dostává zpět na výsluní a je často vyhledáváno všemi typy jezdců pro různé disciplíny.
Zkušenosti třiceti let v čele českého trhu dnes zúročujeme při stavbě současných moderních rámů. O zakázkovou stavbu rámů dnes mají zájem především specialisté či jezdci extrémních postav či požadavků. Významnou roli dnes také hrají zákazníci požadující stavbu či design v retro stylu.
Soubor fotografií z prostředí původních dílen Roberta Štěrby, kde v průběhu let vznikala většina projektů.
Štěrba Columbus SP - Team Serie
Ukázková stavba klasického ocelového rámu v kombinaci s chromem. Barvu je možné měnit na přání zákazníka. Cena kompletu s vidlicí z matriálu Columbus SP je 9.900,- Kč
Závodní rám Štěrba „na míru“
Rám byl postaven z italských trubek Columbus Genius průměru Oversize (31,7 mm a 26,8 mm). Drobné detaily byly pochromovány na přání zákazníka.
Silniční závodní speciál Štěrba SLX Road
Kolo bylo postaveno na zakázku z materiálu Columbus SLX s použitím klasických průměrů trubek, tedy 26,8 mm a 25,4 mm (anglické míry). Rámové spojky jsou vyrobeny tlakovým litím do voskových forem (microfusion technology). Pro patky na upnutí kol je použita stejná technologie – tedy nejkvalitnější známá.
Silniční závodní speciál Štěrba Reynolds 853 Road
Klasická stavba "bez mufen" na zakázkovém rámu z anglického materiálu reynolds 853.
Individuální zakázková stavba – Štěrba „Team serie“
Rám byl postaven z materiálu Columbus Brian. Design byl proveden podle vlastního návrhu zákazníka a barva byla rovněž namíchána specielně pouze pro tento výrobek
Individuální stavba – Štěrba „Team serie“
Zakázková stavba – Štěrba
Rám byl postaven s důrazem na dekorativní detaily, které kolo na první pohled odliší od běžné standardní produkce ovšem při zachování nízké váhy a špičkových vlastností rámu.
Zakázková výroba dle požadavků zákazníka
Ukázka zakázkové práce pro jednoho z předních českých avantgardních umělců Krištofa Kintěry pod názvem „Fatal Egoist“
Fixed gear – společné dílo Pedal Project a Štěrba kola
Malý důkaz toho, že spolupráce Pedal Project s Robertem Štěrbou pokračuje. Zajímavá je i série fotografií, na kterých Miloš Ouborný přetváří trubky Columbus k obrazu svému a tím vdechuje život do mufen letovanému rámu v geometrii ideální pro městský fixed gear.
Fixed gear Pedal Project a Štěrba kola
Zakázková stavba – Štěrba BRIAN
Zakázková stavba – Štěrba ZONA
Postup výroby rámu - "Stavba rámu - kola"
Ukázkový postup výroby ocelového rámu. Jde o zakázkově konstruovaný touringový rám typu Randonneur. Inspirací pro tento rám, postavený v roce 2011, byly předlohy anglických a francouzských rámů, které začaly slavit úspěch zhruba v polovině minulého století a nacházejí si svojí klientelu dodnes. Důraz byl kladen na detail, nízkou váhu a individuální design.
a. Stavba rámu - ČÁST 1
b. Leštění a chromování - ČÁST 2
c. Lakování a výroba nálepek - ČÁST 3
d. Kompletace stroje - ČÁST 4
e. Připraveno k jízdě - ČÁST 5 "FINÁLE"
Campagnolo 80th Anniversary Super Record Group - 2013
Campagnolo 80th Anniversary Super Record Group - 2013
Závodní speciál Štěrba - 25th Anniversary 2017
Závodní speciál Štěrba - 25th Anniversary 2017
Fotografování
Technická fotografie
Nabízíme možnost profesionální fotodokumentace pořízené ve fotostudiu před neutrálním pozadím. Využití je vhodné pro časopisy, knihy, propagační materiály, internetovou prezentaci či pouze pro nadšence, kteří touží mít detailně zdokumentovaný svůj milovaný stroj. V ukázce je soubor fotografií, který v originále v průměru obsahuje okolo čtyřiceti různých pohledů jak celkových, tak zajímavých detailů nebo klíčových uzlů.
Fotografie obdržíte v dostatečném rozlišení pro další použití a šíření na CD. Spolu s CD získáváte autorská práva a tím možnost volného použití fotografií pro jakékoli účely.
Cena tohoto kompletu je 5.000- Kč, za jedno kolo.
Kontakt: sterba.robert@email.cz
Fotogalerie: ukázka fotografování na neutrálním pozadí. Všechna pozornost směřuje na technický výrobek a jeho detaily:
Umělecká fotografie
Nabídka umělecké retro fotografie s cyklistickou tématikou může sloužit jako krásná vzpomínka, neobvyklý dárek, netradiční přání nebo originální výzdoba interiéru.
Pro focení je možné po dohodě zapůjčit kolo a další dobové relikvie.
Foto může být dodáno patinované jako stará fotografie, ručně kolorované či jinak upravené buď v paspartě nebo v rámu. Jde o velmi osobní a individuální projekty a pochopitelně tedy nabízíme naprosto individuální přístup.
V ukázce je několik podobných prací, které lze přímo v různé velikosti zakoupit jako originální autorskou fotografii
Kontakt: Tato služba momentálně není v nabídce
Fotogalerie: Ukázka tematických a náladových aranžovaných fotografií
Grafická úprava a tisk
Podíleli jsme se na vydání mnoha materiálů s tématikou historie a zejména historie jízdního kola. Vytvářely jsme grafickou přípravu pro vydání mnoha knih o historických automobilech a motocyklech.
Máme bohaté zkušenosti s grafickou úpravou, přípravou pro tisk a výrobou knih, časopisů a propagačních materiálů.
Mezi nejvýznamnější patří kniha pro amerického sběratele cyklistických lampiček Dr. Chris Brookse z roku 2010
Fotogalerie: ukázka prací
Kontakt: Ondřej Huleš, Baranova 31, Praha 3, email: ondrahu@yahoo.co.uk , tel.: 00 420 776 006 449
Poradenství - informace
Poměrně intenzivně se věnujeme badatelské činnosti. Spolupracujeme s mnoha odborníky a znalci z ostatních zemí. V některých případech, pokud nám to naše znalosti dovolí, můžeme poradit či přispět radou
Pokud potřebujete pomoci s časovým zařazením vašeho kola, určením stáří nebo si nejste jisti výrobcem, můžete se na nás obrátit se žádostí o radu.
Prvním předpokladem, že budeme schopni odpovědět je zaslání kvalitních fotografických podkladů.
Rozdělení dotazů podle stáří kola:
1. Kola 1867 – 1890
Dřevěná kola, vysoká kola a nízká kola na tvrdých gumách, rané pneumatikové stroje okolo roku 1900, americká kola do roku 1900
Kontakt: Robert Štěrba, robin@sterba-kola.cz , robin@sterba-bike.cz
Ukázkový dotaz a posouzení kola – zde.
2. Kola 1900 – 1950
Specializace na Rakousko -Uhersko, české a německé značky 1910 – 1950
Kontakt: Ing. Jiří Uhlíř, jiri.uhlir@velocentrala.cz
3. Všechny typy kol do roku 1970
Široká základna Klubu českých velocipedistů skýtá veliké možnosti předávání informací a široké spektrum zájmů
Spolky a kluby
Kontakty na další stránky, spolky a kluby zabývající se historickými koly
- ICHC - International Cycling History Conference http://www.cycling-history.org/
- http://www.ebykr.com
- http://www.cyklonostalgie.cz/
- http://www.kokorinskaklasika.cz/
- www.motorjournal.cz
- www.velocipedy.cz
- http://bicycleclub.zbraslav.info/?p=velo-firmy-na-zbraslavi-v-dobach-minulych
- http://www.velocipedy-telc.cz/o-nas/
- http://www.thewheelmen.org/
- http://www.v-cc.org.uk/
- http://vintagebicycle.wordpress.com/
- http://www.speedbicycles.ch/
- http://www.fahrradsammler.de/
- http://www.lsdvcc.com/
- http://forum.tontonvelo.com/
- http://www.higbic.cz/
- http://www.veliciousbicycles.com/
- http://oldbike.wordpress.com/
- www.oldbike.eu/museum
- http://pasteleiras.wordpress.com/
- http://ovelocipedista.wordpress.com/
- http://johndoctor.blogspot.gr/
- http://www.fattiretrading.com/
- http://www.karbidlampen-sammler.de/index.html
- http://www.oldbike.eu/museum/history/1890s-cycling/the-safety-bicycle/
- Glenn Eames´ webside: https://velocipedegallery.com
- Encyclo du velo (france): https://encycloduvelo.fr
- Gerry Biron - bloger https://connbaker.blogspot.com